Je skutočne umelá inteligencia nebezpečná pre náš život? Ako ovplyvní našu prácu? Čo nás čaká v budúcnosti?
(1. časť)
Som aktívnym používateľom softvérov založených na umelej inteligencii (UI), predovšetkým chatbotov, teda nástrojov, ktoré mi pomáhajú pri práci. Či už ide o preklady, písanie alebo tvorbu obsahu. „Moja UI“ je vlastne taký novinársky a prekladateľský učňovský pomocník, ktorý sa snaží pracovať pod mojím vedením. Domnievam sa, že ju mám pod kontrolou, a s jej pomocou dokážem pracovať občas až na 150 % čo je už v mnohých pracovných pozíciách takmer štandard. UI má svoje tienisté aj svetlé stránky. Všetko závisí od toho, ako ju používame. Osobne som doteraz vnímal viac výhod než nevýhod, no samozrejme sú aj ďalšie faktory, ktoré treba brať do úvahy, keď s UI pracujeme alebo ju „nasadzujeme“.
UI nie je priemyselný robot…
Cyril Choma, autor magazínu TREND, napísal veľmi zaujímavé zhrnutie o UI, ktoré ma zaujalo. Informoval čitateľov, že generálny riaditeľ Amazonu Andy Jassy bez okolkov vyhlásil: UI zmení spôsob fungovania spoločnosti, prinesie „efektivitu“ a s ňou zároveň aj zníženie počtu zamestnancov. Inými slovami: menej ľudí, viac automatizácie. „Tí, ktorí pochopia UI a naučia sa s ňou pracovať, premenia firmu. Tí ostatní môžu ustúpiť bokom,“ napísal vo svojom liste zamestnancom. Nepresnil, koho a kedy sa prepúšťanie môže týkať, no silne naznačil, že UI-asistenti čoskoro zohrajú kľúčovú úlohu na každom oddelení. Zamestnanci z toho teda samozrejme neboli nadšení…
V skutočnosti by nikto z nás nebol nadšený, keby nás nahradil „stroj“, no v dejinách sa to už mnohokrát stalo. Stačí si spomenúť na mechanizáciu priemyselnej revolúcie, na moderné pásové práce, na neustále prepúšťanie v podnikoch, kde výrobu prevzali inteligentnejšie stroje. Náhle uvedomenie si tejto skutočnosti zasiahne zamestnancov tvrdo, ale človeka, ľudskú silu a „ľudský prínos“ nikdy nedokázali úplne odstaviť a to platí aj pri UI.
Tempo ekonomiky ako problém
Choma tiež poukázal na to, že slabinou priemyslu je slovo „efektivita“ – a v tomto smere UI sľubuje veľa. Sľubuje rýchlejší vývoj, menej monotónnej práce, viac automatizácie. V posledných rokoch sa firmy naučili, že „efektívny pracovník“ v ich očiach často znamená „ľahko nahraditeľný“. To si zaslúži vysvetlenie: v pracovnom prostredí sa rozšíril trend, že ten, kto je nový, svieži a plný energie, je firmami vyžmýkaný do krajnosti, až ho na pokraji vyhorenia vymenia za ďalšieho „čerstvého“ zamestnanca, ktorého môžu opäť vyžmýkať.
Z tohto pohľadu je UI trochu desivá. Ak sa z nej stane „neustále efektívna“, „nevyčerpateľná“ pracovná sila, potom… Navyše sa ekonomika spomaľuje. A to môže byť katalyzátorom zrýchlenia UI revolúcie. „Keď sa ekonomika spomaľuje, firmy konajú,“ hovorí Eric So z Massachusettského technologického inštitútu. „Nie však smerom k etike, ale k úsporám.“ Spoločnosť IBM prepustila stovky pracovníkov HR a nahradila ich „UI-zamestnancami“. Výsledok? Zníženie nákladov o 40 %. V Shopify a Boxe sa očakáva každodenné používanie UI nástrojov zamestnancami. Meta automatizuje oddelenie riadenia rizík. JPMorgan a Morgan Stanley zavádzajú UI do predaja a vývoja softvéru.
Amerika nie je tak ďaleko
Ak si myslíme, že celý tento jav UI je od nás ďaleko, pretože sa deje v Amerike, kde sídlia IBM či Amazon, mýlime sa. Fenomén UI je veľmi prítomný aj na Slovensku a neuplynie deň či hodina, aby ho nepoužívali stovky ľudí (tak ako ja). Možno máme „výhodu v nevýhode“, že UI u nás ešte nedokáže nahradiť toľko pracovných miest ako na Západe, no prispieva k našej výkonnosti a preto má u nás pozitívny dopad. Slovenský aspekt UI opísal Zsolt Lukács, ilustrátor z Košíc a riaditeľ Strednej umeleckej školy SUPKE, pre denník Új Szó v rozhovore s Róbertom Németim. Stotožnil som sa s jeho názormi, pretože hovoril o rozumnom vývoji.
Lukács stručne uviedol, že ministerstvu školstva už odporučil, aby integrovalo používanie UI do učebných osnov a tak pripravilo žiakov na meniace sa požiadavky. Podľa riaditeľa je revolučný systém – ak sa správne používa – je veľkou pomocou, no treba s ním zaobchádzať opatrne, pretože v sebe nesie nemalé riziká. „Hoci tento »nový výmysel« môže znieť desivo, odborníci tvrdia, že s trochou opatrnosti, zdravým rozumom a primeranou úctou nám UI môže výrazne pomôcť pri práci. Jej využitie bude nevyhnutné nielen vo vzdelávaní, ale aj v kreatívnych profesiách.
Dnes už existujú magazíny, ktorých ilustrácie sú kompletne vytvorené umelou inteligenciou, bez potreby tradičných ilustrátorov. Tento trend je viditeľný aj vo vydavateľstvách, kde sa práca ilustrátorov čoraz viac zameriava na ovládanie generátorov obrázkov. Technologické zmeny napredujú rýchlo – a tí, ktorí s vývojom neudržia krok, môžu ľahko stratiť miesto na trhu. Ak dnešní umelci nezvládnu efektívne využívanie nástrojov UI, môžu prísť o svoje pozície. Programy poháňané umelou inteligenciou dokážu rýchlo generovať obsah, no treba zdôrazniť, že ľudská kreativita a odtlačok živej ruky sú naďalej nenahraditeľné,“ vysvetlil Lukács Zsolt Róbertovi Németimu.
Ako ďalej?
Jasne vidno, že ide o dva rozdielne prístupy. Kým novinár z TRENDu referuje o západných príkladoch, denník Új Szó požiadal o názor miestneho odborníka. Ani to však nestačí na to, aby sme spravodlivo rozsúdili, či je UI skutočne dobrá alebo zlá. Či je užitočná, alebo nie. Subjektívne by som povedal, že je užitočná – lebo mi pri práci podáva pomocnú ruku. No pre toho, komu prácu vezme, bude UI samotným diablom – a preto sa nedá zaujať objektívne stanovisko. Môžeme sa však skúsiť opýtať samotnej UI, čo si myslí o svojej súčasnej situácii. Čoskoro budeme pokračovať…
(Fotografie: pixabay.com)