Close Menu
    Facebook
    komarnoviny.sk
    • Domov
    • Región
    • Šport
    • Ekonomika
    • Politika
    • Slovensko
    • Kultúra
    • Maďarčina
    komarnoviny.sk
    Domov»Maďarsko»Stúpa Tisza a vznikol Klub bojovníkov… Čo čaká Maďarsko?
    Maďarsko

    Stúpa Tisza a vznikol Klub bojovníkov… Čo čaká Maďarsko?

    26. mája 20259 Min čítanie
    Zdieľať
    Facebook LinkedIn Email Copy Link WhatsApp

    Politická situácia v Maďarsku sa v roku 2025 značne mení. Strana Fidesz, ktorá vládne už viac ako desať rokov, sa čoraz viac stáva nielen politickou stranou, ale tzv. „systémom“. Na druhej strane sa objavil nový aktér: strana TISZA Maďarská politická strana, oficiálne „Tisztelet és Szabadság Párt“ (Strana Úcty a Slobody), je mimoparlamentná populická strana, ktorá vznikla v roku 2020. Táto strana vystúpila s dynamikou hnutia, ako vnútorná kritika, ba dokonca ako alternatíva. Dva úplne odlišné svety: centralizovaný mocenský systém s rétorikou vojny a otvorenejší vyzývateľ, ktorý hlási transparentnosť a pochádza zvnútra.

    Čo čaká Maďarsko tento a budúci rok? Je možné pristupovať k nadchádzajúcemu obdobiu s pozitívnym postojom? Svet je nabitý napätím, začala sa kampaňová ofenzíva nevídaného rozsahu, no zatiaľ je to len obrazne mínové pole… Je až desivé pomyslieť si, že budúci rok bude 70. výročie revolúcie z roku 1956. (Ale zatiaľ nepredbiehajme s katastrofickými víziami…)

    Fidesz – alebo mocenský stroj s vlastnými naratívmi

    Komunikácia Fideszu je už viac ako desaťročie systémom samým o sebe, ktorý pracuje s jednoduchými, silnými posolstvami, centrálne naplánovanými a opakovane zdôrazňovanými. Od začiatku je kľúčovým slovom „boj“: proti Bruselu, migrantom, Sorosovi, ľavici, či gender ideológii, o vojne. Toto všetko sú hrozby, voči ktorým sa môže postaviť len vodca chrániaci národ (Orbán Viktor) a ním vedená 2/3 väčšinová maďarská vláda.

    Tento štýl komunikácie je postavený na strachu, identite a lojalite. Facebookové stránky Fideszu, vládne médiá a plagáty slúžia jednému naratívu: vláda koná vždy správne, všetci ostatní predstavujú hrozbu. Ich rétorika nepripúšťa alternatívy a teraz, keď sa situácia stáva neistou, sa snažia zmobilizovať všetko a všetkých, aby režim obstál aj v nasledujúcich voľbách. (Péter Magyar nedávno vo videu uviedol, že podľa prieskumov má TISZA viac ako 50 %, zatiaľ čo Fidesz len 34 %. Strach Orbánovcov je teda pochopiteľný.)

    Klub bojovníkov – kulisa alebo zrkadlo maďarskej politiky?

    Fidesz sa snaží viacerými spôsobmi brzdiť mediálny vzostup strany TISZA, jedným z nich je novovzniknuté spoločenstvo „Klub bojovníkov Fideszu“. Na prvý pohľad to pôsobí ako politická hra: odkaz na kultový film, marketingová kreativita na mobilizáciu voličskej základne. V skutočnosti však ide o oveľa viac. Za týmto názvom sa skrýva dôkladne vybudovaný svetonázor – predstava Maďarska ako národa, ktorý je neustále nútený brániť sa, a jeho vodcom je hlavný bojovník. Komunikácia Fideszu je dlhodobo konzistentná: jednoduché, silné posolstvá, často založené na polopravdách alebo emocionálnych výzvach.

    V tomto systéme niet miesta pre nuansy. Si buď priateľ, alebo nepriateľ. Migrant nie je človek, ale hrozba. Brusel nie je partner, ale nepriateľ. Opozícia nie je politická alternatíva, ale zradca vlasti. Tento svetonázor nedovoľuje dialóg – len príkazy, lojalitu a boj. Klub bojovníkov do tohto komunikačného stroja perfektne zapadá. Nielenže mobilizuje, ale aj posilňuje. Uisťuje sympatizantov, že nie sú len voliči, ale „bojovníci“, členovia komunity s vedomím morálnej nadradenosti. Tento psychologický aspekt robí voličov Fideszu ťažko ovplyvniteľnými, stali sa z nich nie len voliči, ale vyznávači. Propagandistický stroj pracuje na plné obrátky, nezávislé médiá bojujú o prežitie a opozícia často zápasí sama so sebou. Voľby už nie sú o tom, kto ponúkne lepšiu víziu budúcnosti, ale o tom, kto má silnejší aparát. No nebolo by spravodlivé viniť len Fidesz za túto situáciu. Maďarská spoločnosť čoraz viac prijíma politické divadlo: ľudia buď cynicky mávnu rukou, alebo sa postavia za jeden tábor. Apatia a fanatizmus sú príznakmi toho istého systému.

    Strana TISZA: Z hnutia sa stáva politická alternatíva

    Vznik strany Úcty a Slobody (TISZA) priniesol významnú zmenu do maďarskej politickej scény. Pod vedením Pétera Magyara strana rýchlo získava podporu, najmä medzi tými, ktorí sú sklamaní z tradičných politických síl. Komunikácia strany je priama a osobná.

    Péter Magyar často oslovuje voličov prostredníctvom živých vstupov, čím si vytvára priamy kontakt s publikom. Zdôrazňujú transparentnosť, zodpovednosť a čestnosť, ako aj potrebu výmeny politickej elity. Medzi podporovateľmi strany TISZA nájdeme sklamaných voličov Fideszu, nerozhodnutých občanov, aj tých, ktorí sú nespokojní s tradičnými opozičnými stranami.

    Cieľom je vybudovať novú politickú komunitu, ktorá dokáže prekonať súčasnú politickú polarizáciu. Aj keď rýchly nárast podpory strany TISZA je pozoruhodný, strana čelí viacerým výzvam. Patrí medzi ne vybudovanie organizačnej štruktúry, vypracovanie detailného politického programu a definovanie dlhodobej stratégie. Okrem toho čelí kritikám aj samotný líder strany, Péter Magyar, pre svoj štýl komunikácie a vystupovanie. Nemožno však poprieť, že vznik strany TISZA priniesol do maďarského politického života novú nádej. Jej úspech bude závisieť od toho, či dokáže udržať dôveru voličov a ponúknuť skutočnú alternatívu voči súčasnému politickému systému.

    Súboj naratívov: Boj alebo nádej?

    Naratív Fideszu je postavený na hrozbe. Vždy existuje nepriateľ: raz Brusel, inokedy Soros, ľavica či vojna. Tento neustály pocit ohrozenia drží tábor pohromade. Naratív TISZA je postavený na nádeji. Nehovoria o sprisahaniach, ale o vnútornej skazenosti systému, ktorý by mohol fungovať čisto. Nevyzdvihujú vodcu národa, ale oslovujú „občana“, ktorý sa sklamal v starej elite. Aj keď Fidesz, ktorý je pri moci už viac ako desať rokov, stále dominuje politickému terénu, objavujú sa trhliny v múre, ktorých sa môžu chytiť tí, čo túžia po zmene. Takými sú napríklad generačná únava, napätie okolo korupcie, rozčarovanie. Strana TISZA neprináša len kritiku, ale aj nádej. Otázkou je, či sa táto nádej dokáže premeniť na štruktúrovanú, politickú silu. Ich výhodou je, že sa dostali do Európskeho parlamentu v posledných voľbách.

    Klub bojovníkov a Liga mierumilovných, ktorú ohlásil Péter Magyar (ako reakciu na vznik Klubu bojovníkov), predstavujú v skutočnosti stret dvoch konceptov: či považujeme politiku za zbraň alebo za nástroj. Budúcnosť Maďarska bude závisieť od toho, ktorý naratív dokáže vytvoriť trvalé spojenie s realitou, ako aj s ľuďmi.

    Facebook – Bojisko politickej vojny

    Komunikácia Viktora Orbána a Fideszu na Facebooku je veľmi premyslená a funguje podľa dôkladne navrhnutej stratégie. Až do príchodu Pétera Magyara neexistovala žiadna opozičná sila, ktorá by ho dokázala zosadiť z trónu – no Magyarovi sa to podarilo. Práve vtedy začala „facebooková vojna“, v ktorej sa stretávajú dva rétorické svety – a pravdepodobne rozhodnú o osude celej krajiny. Ide o jedno z najostrejších volebných období v dejinách Facebooku, ktoré sa nepochybne zapíše aj do učebníc dejepisu. Komunikácia strany TISZA je založená na Facebooku, no tento nástroj nevyužívajú ako tradičnú kampaňovú platformu, ale ako živý, interaktívny kanál. Péter Magyar pravidelne vysiela naživo, často zo spontánnych, bežných situácií (napr. z ulice alebo z regionálnych podujatí). Nezverejňuje vopred nahraté a zostrihané videá, ale vysiela osobnú prítomnosť a bezprostrednosť – čím vytvára dojem, že „je medzi ľuďmi“.

    V prípade TISZA Facebook neslúži len na stranícku komunikáciu, ale aj na budovanie osobnej politickej značky Pétera Magyara. On je „tvárou hnutia“, často vystupuje aj bez zmienky o názve strany – vedome buduje obraz lídra, ktorý síce vedie, ale nie je autoritársky. Príspevky sú často emocionálne nabité a osobné („rozprával som sa s tetou“, „učiteľ mi povedal“), čím cielia na budovanie dôvery. Okrem toho sa snažia svoje tvrdenia podopierať videami z reálneho života – napríklad z nemocníc v Maďarsku. Aktivita a interakcia sledujúcich na stránkach TISZA a profile Pétera Magyara je živšia a pestrejšia ako pri Fidesze, kde dominujú homogénne, často cenzurované komentáre. Komentujúci u TISZA často diskutujú, kladú otázky, dávajú rady – vytvára sa skutočná komunita.

    Hnutie posilňuje aj to, že ľudia zdieľajú svoje vlastné príbehy, akoby nešli len za politickým programom, ale aj za zdieľanou hodnotovou komunitou. Prítomnosť na sociálnych sieťach posilňujú aj pravidelné cestovania Pétera Magyara po krajine, z ktorých vznikajú videozáznamy. Tieto videá neslúžia len na dokumentovanie, ale aj ako nástroje kampane, ktoré prepájajú miestne dianie s celonárodným publikom. Desaťtisíce ľudí, ktorí sa nemôžu zúčastniť fyzicky, sa tak môžu stať súčasťou „pochodu“ aspoň digitálne. TISZA- komunikáciu možno označiť ako „kampaň s ľudskou tvárou“. Nešíria len politické posolstvá, ale aj nový politický štýl: menej sloganov, viac ľudských príbehov. To je mimoriadne účinné v krajine, kde sa mnohí cítia politikou odcudzení. Péter Magyar hovorí ich jazykom – nie ako politik, ale ako „jeden z nich“.

    Pre Fidesz je Facebook centrálnym politickým kanálom, cez ktorý sa posolstvá dostávajú priamo k cieľovým skupinám, bez redakčnej kontroly, a spätná väzba (komentáre, zdieľania, reakcie) je okamžitá. Stránka Viktora Orbána má miliónové publikum, a takmer každý jeho výstup, rozhodnutie či vyjadrenie sa objaví najprv na Facebooku – často ešte predtým, než sa objaví v štátnych médiách.

    Stránky Fideszu často získavajú tisíce komentárov, čo trvá už dlhšiu dobu – preto sme napísali, že až do Magyara nemali skutočnú konkurenciu na tomto poli. Veľká časť komentárov je pozitívna, no často sa objavujú aj „kritické“ alebo „pseudo-kritické“ príspevky, ktoré skôr podporujú naratív než vyvolávajú skutočnú diskusiu. Mnohé komentáre môžu byť automatizované alebo organizované (nie je to dokázané, ale viaceré výskumy naznačujú „koordinované komentovanie“). Cieľom masového komentovania je algoritmická výhoda – čím viac reakcií, tým väčší dosah. Klub bojovníkov je digitálnym bojom za slobodu, ktorého cieľom je, aby elita Fideszu a oddaní nasledovníci lajkovali, komentovali a zdieľali príspevky. Už pred jeho oficiálnym spustením často dochádzalo k reťazovému šíreniu straníckych príspevkov: do skupín, na osobné profily, na iné stránky.

    Zdieľanie pomáha posilniť ideologickú bublinu: správy Fideszu tak vidia aj priatelia, známi či rodinní príslušníci. Facebooková prítomnosť Fideszu často využíva takzvanú „taktiku zahltenia“ – pri kontroverzných témach (napr. protesty učiteľov, kritika EÚ) zaplaví verejnosť masívnym, jednotným naratívom.

    Tým sa vytvára psychologický tlak a ilúzia, že „všetci si to myslia takto“ a opačný názor je marginálny alebo smiešny. Jednoducho povedané, prekrývajú problém obrusom a natierajú ho na takú farbu, akú práve chcú. Kto sa neinformuje z viacerých zdrojov, neuvidí realitu – len ten obraz, ktorý Fidesz práve namaľoval o krajine a svete. Ich cieľom nie je informovať, ale emocionálne manipulovať verejnou mienkou, potlačiť „opozičné hlasy“, neustále aktivizovať voličov Fideszu a využívať algoritmy na zviditeľnenie svojich príspevkov.

    Zakázaný pojem – aj v rodine…

    V Maďarsku sa politickým bojiskom nestali len sociálne siete – dokonca aj samotné slovo „politika“ sa stalo nebezpečným vysloviť. Odvážim sa povedať, že celé rodiny sa môžu rozpadnúť kvôli hádkam typu „Orbán kontra Magyar“ – napríklad medzi otcom a synom. Verejný priestor je prepolitizovaný, zostáva v ňom len málo priestoru pre nezávislú diskusiu. Nezávislé médiá nemajú dostatočný priestor a možnosti na slobodnú komunikáciu, preto Maďarsko žije v informačnej bubline. Fidesz dokáže nielen obísť tradičné médiá a osloviť svoju cieľovú skupinu priamo, ale má vplyv aj na alternatívne komunikačné kanály. Je ťažké odpovedať na otázku, čo sa stane v roku 2026 – ale už teraz je atmosféra výbušná…

    (sch)
    Fotografie: Facebook

    Share. Facebook LinkedIn Email WhatsApp Copy Link

    Mohlo by vás zaujimať

    Maďarsko

    Skutočný očarujúci zámok – Panoptikum Madame Tussauds v Budapešti

    5. marca 2025
    Projekty

    Geri Door – Úspešná firma postavená na dôvere

    16. apríla 2024
    Uncategorized @sk

    Diderot – Kníhkupectvo pre všetkých

    5. apríla 2024
    Lifestyle

    White Square – Kvalitné bývanie v centre mesta

    8. februára 2024
    Divadlo

    Rok 2023 bol pre nás veľmi ťažký

    15. januára 2024
    Add A Comment

    Comments are closed.

    CVČ – Centrum voľného času. Nová pýcha Komárna – Navštevuje nás už cez 1000 detí!

    10. júna 2025

    Zrekonštruovaná turistická kancelária v Komárne a jej slávnostne odovzdanie

    6. júna 2025

    Rok po atentáte, alebo ako objektívny pohľad ukazuje na silné vedenie v politike na Slovensku

    2. júna 2025

    Mesto ožíva! Prichádza Komárňanské kultúrne leto!

    29. mája 2025

    Stúpa Tisza a vznikol Klub bojovníkov… Čo čaká Maďarsko?

    26. mája 2025
    Sledujte nás na sieťach
    • Facebook
    Facebook
    © 2025 Komárnoviny/Komárnomédia.

    Napíšte čo vás záujíma a stlačte Enter pre vyhľadanie. Stlačte Esc vypnutie vyhľadávania.