Close Menu
    Facebook
    komarnoviny.sk
    • Domov
    • Región
    • Šport
    • Ekonomika
    • Politika
    • Slovensko
    • Kultúra
    • Maďarčina
    komarnoviny.sk
    Domov»Veda a technika»ERASMUS 2.0?: Virtuálna mobilita a virtuálne výmeny študentov aj učiteľov môžu byť odpoveďou na pandémiu a lockdown
    Veda a technika

    ERASMUS 2.0?: Virtuálna mobilita a virtuálne výmeny študentov aj učiteľov môžu byť odpoveďou na pandémiu a lockdown

    9. decembra 2021Updated:8. júla 20243 Min čítanie
    Zdieľať
    Facebook LinkedIn Email Copy Link WhatsApp

    Experti odporúčajú posilniť propagáciu virtuálneho štúdia

    Virtuálna mobilita* a virtuálne výmeny** sú vynikajúcou príležitosťou na zvýšenie medzinárodného charakteru slovenských vysokých škôl. Zároveň ponúkajú zahraničnú skúsenosť študentom a zamestnancom aj v čase pandémie, kedy nemôžu vycestovať za štúdiom alebo stážou do zahraničia.

    Vyplýva to z výsledkov projektu, na ktorom spolupracovali Fakulta managementu UK, Technická univerzita v Košiciach a experti viacerých európskych vysokých škôl. Projekt, ktorý podporilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, skúmal internacionalizáciu vysokoškolského vzdelávania prostredníctvom virtuálnej mobility a výmeny. Jeho cieľom bolo nastaviť štandardy a vypracovať súbor odporúčaní pre slovenské vysoké školy.

    „Pandemické obmedzenia by mohli v strednodobom horizonte ohroziť programy študentskej mobility, akým je napríklad aj obľúbený ERASMUS. Našťastie dnes už máme technológie, ktoré umožňujú aj v týchto podmienkach rozvíjať mobilitu a výmeny študentov – nie však fyzicky, ale virtuálne. Chceli sme preto zistiť, ako sa medzinárodná virtuálna mobilita využíva v slovenskom vysokoškolskom priestore. Do kvantitatívneho prieskumu agentúry FOCUS sme zapojili maximálny počet vysokých škôl, resp. respondentov. Jeho závery sme doplnili výsledkami kvalitatívneho prieskumu realizovaného medzi vedúcimi pracovníkmi vysokých škôl, predovšetkým prorektorov pre zahraničné vzťahy,“ predstavuje prínosy projektu projektová manažérka Lucia Vilčeková.

    Najzaujímavejšie zistenia z prieskumu

    Len 5 % študentov slovenských VŠ má skúsenosť s virtuálnou mobilitou alebo výmenou. Až 57 % respondentov uviedlo, že ich vysoké školy tento typ aktivít vôbec neponúkajú. Študenti, ktorí absolvovali medzinárodnú virtuálnu mobilitu alebo výmenu vo forme virtuálneho štúdia, kurzu alebo stáže, označili za hlavné prínosy multikultúrnosť, nové poznatky, možnosť študovať na zahraničnej škole z pohodlia domova a zlepšenie jazykových zručností. Naopak, mnohým chýbal osobný kontakt, museli riešiť problémy s technickým zabezpečením či čeliť pocitu samoty.

    V prípade zamestnancov vysokých škôl len 9,8 % respondentov uviedlo, že majú skúsenosť s virtuálnou mobilitou alebo virtuálnou výmenou – najčastejšie išlo o účasť na medzinárodných projektoch a konferenciách.

     „Virtuálnu mobilitu a virtuálnu výmenu treba vo vysokoškolskom priestore vnímať v kontexte ich nesporného potenciálu pre zintenzívnenie procesov internacionalizácie doma. Nemajú ambíciu nahradiť fyzickú mobilitu. Virtuálna mobilita predstavuje skôr komplementárny prvok medzinárodnej výmeny, ktorý flexibilne zareagoval na zmeny súvisiace s rozmachom v oblasti informačno komunikačných technológií  a nástupom pandémie COVID-19. Virtuálne výmeny prinášajú riešenia pre sprístupnenie inkluzívnejšej, flexibilnejšej a kolaboratívnejšej medzinárodnej skúsenosti pre študentov i zamestnancov vysokých škôl a prispievajú tak k napĺňaniu strategických cieľov v oblasti internacionalizácie,“ predstavuje potenciál virtuálnych mobilít a výmen Radovan Hudák, prorektor pre zahraničné vzťahy a mobilitu na Technickej univerzite v Košiciach.

    Čo pomôže väčšiemu záujmu o virtuálnu mobilitu

    Odporúčania, ktoré vychádzajú zo záverov prieskumu a pripomienok zahraničných expertov, sú adresované vysokým školám ako sprostredkovateľom mobilít a výmen. Experti im odporúčajú zintenzívniť propagáciu, zjednodušiť administratívu a v neposlednom rade začleniť absolvovanie (virtuálnej) mobility, resp. výmeny do povinného kurikula. To bude viesť k lepšiemu zapojeniu slovenského vysokého školstva do medzinárodnej vedeckej spolupráce.

    „Nevyhnutná je však aj rozsiahlejšia podpora zo strany ministerstva. K hlavnými odporúčaniam patrí vytvorenie podmienok na vzdelávanie zamestnancov vysokých škôl (jazykové, IT a prezentačné zručnosti na online vzdelávanie) a zaradenie účasti na virtuálnej mobilite a výmene do hodnotenia zamestnancov. Dôležitá je aj investičná podpora pre budovanie infraštruktúry, vrátane špecializovaného pracoviska na tvorbu online obsahu,“ približuje hlavné závery prorektor pre medzinárodné vzťahy Univerzity Komenského Jozef Tancer.

    Univerzita Komenského a Technická univerzita v Košiciach plánujú spolupracovať aj v budúcnosti, a to aj s renomovanými expertmi, ktorí sa do projektu zapojili. Jednou zo zamýšľaných tém je budovanie kompetencií účastníkov, ktorí absolvujú virtuálnu mobilitu alebo výmenu.

    Piet Van Hove, podpredseda Európskej asociácie pre medzinárodné vzdelávanie (EAIE): „Pokiaľ chceme pripraviť študentov na to, aby boli úspešnými, sebaistými odborníkmi a zodpovednými občanmi v našej výrazne rozmanitej a globalizovanej spoločnosti, nemôžeme naše snaženie sústrediť len na menšinu študentov, ktorí môžu študovať v zahraničí. V podstate tí študenti, ktorí sa zúčastňujú fyzickej mobility sú pravdepodobne tí, ktorí to potrebujú najmenej.“

    Share. Facebook LinkedIn Email WhatsApp Copy Link
    Add A Comment

    Comments are closed.

    YOU – Tvár posadnutosti

    12. mája 2025

    Pápež Lev XIV. Kladie dôraz na mier a posilnenie jednoty

    12. mája 2025

    8. máj — V dejinách aj v srdciach

    8. mája 2025

    Trump ustupuje z mierových rokovaní? Alternatívny plán ako ekonomická do-hoda?

    5. mája 2025

    1. máj — Deň moci, revolúcie, tragédií a nádeje

    1. mája 2025
    Sledujte nás na sieťach
    • Facebook
    Facebook
    © 2025 Komárnoviny/Komárnomédia.

    Napíšte čo vás záujíma a stlačte Enter pre vyhľadanie. Stlačte Esc vypnutie vyhľadávania.