Výroba, predaj a používanie elektrických áut nie je len predmetom diskusií v najvyšších kruhoch, ale aj medzi obyvateľmi, kde sa často vytvárajú obavy ich výroby a jeho opodstatnenia.
Ak by bolo potrebné rozhodnúť len o ich používaní, spôsobili by oveľa menej problémov tým, ktorí majú pochybnosti o elektromobilite. Avšak ich výroba vyvoláva mnoho otázok prakticky u každého.
Stačí len pomyslieť na továrne na výrobu batérií. Aké zdravé je tam pracovať? Aký negatívny vplyv má na životné prostredie, ak sú postavené na okraji mesta? Aké škody spôsobujú na blízkych poľnohospodárskych pozemkoch a vo zdrojoch pitnej vody? A hoci sa snažia ľudí upokojiť so mzdou resp. ponúkajú vysoké platy, stále panujú pochybnosti o skutočnej „ochrane životného prostredia“.
Slovensko je jednou z „veľmocí“ automobilového priemyslu v Európskej únii a my sme sa tiež vydali cestou týchto otáznych investícií. V Šuranoch sa stavia prvá továreň na batérie, avšak už predtým do krajiny prilákali množstvo automobiliek, vďaka čomu dnes vyrábame najviac áut na svete v prepočte na jedného obyvateľa. Správa o výstavbe továrne na batérie nie je nová, viaceré médiá o nej už v minulosti informovali – vrátane denníka sme.sk – že v Šuranoch v okrese Nové Zámky vznikne továreň na výrobu batérií a túto investíciu podporila už aj vláda.
Podľa dostupných informácií sa nová továreň bude rozprestierať na ploche 65 hektárov a v prvej fáze bude mať výrobnú kapacitu 20 giga watt hodín, pričom v budúcnosti môže dosiahnuť kapacitu až 40 giga watt hodín. Výrobnú kapacitu sa oplatí porovnať s poľskou továrňou LG Energy Solutions vo Wrocławe, kde je kapacita 65 gigawatthodín, a tento jediný závod dokáže ročne zabezpečiť dostatočné množstvo batérií pre stotisíc elektrických vozidiel. V Nemecku, v berlínskej Tesla Gigafactory, môže byť maximálna výrobná kapacita rozšírená na 200 gigawatthodín, avšak už v roku 2022, pri spustení, disponovali kapacitou dostatočnou na výrobu viac ako milióna Modelov Y.
Na webovej stránke mesta sa v staršej správe hovorí o továrni, ako o svetovej gigantickej továrni, ktorá je míľnikom v histórii mesta, ako aj Slovenska. Budúca megainvestícia otvára možnosť, aby Slovensko nebolo len svetovým lídrom v automobilovej výrobe, ale aj vedúcim výrobcom najmodernejších zelených technológií, ktoré predstavujú budúcnosť automobilového priemyslu. Vďaka tejto investícii sa Slovensko dostalo na čínsku mapu, rovnako ako Maďarsko, a najnovšie rozhodnutie EÚ nemusí nevyhnutne prospievať vzťahom, ktoré so sebou prináša táto stavba.
Rozmach východného automobilového priemyslu bol skomplikovaný rozhodnutím Európskej únie z minulého týždňa, ktorá plánuje uvaliť ďalšie clo na elektrické autá prichádzajúce z východu. Podľa dostupných informácií sa portál aktuality.sk vyjadril, že cieľom EÚ je ochrana európskych automobilových výrobcov, ktorá zamestnáva približne 14 miliónov ľudí v rámci Únie, ale nedostáva tak masívne štátne dotácie, ako v Číne.
Kanada a Spojené štáty v posledných mesiacoch zaviedli 100-percentné clo na dovoz čínskych elektrických áut. V EÚ by malo byť určené dodatočné clo vo výške 45 %. Desať krajín, vrátane Francúzska a Talianska, podporilo zvýšenie cla. Päť krajín, vrátane Nemecka, Maďarska a Slovenska, hlasovalo proti, pričom dvanásť krajín sa zdržalo hlasovania. Na zablokovanie návrhu by bola potrebná kvalifikovaná väčšina – teda 15 členských štátov Únie, ktoré predstavujú 65 percent obyvateľstva Únie. Výsledok hlasovania v praxi znamená, že Európska komisia môže odteraz voľne rozhodovať o ďalších krokoch, hoci sľúbila, že bude pokračovať v rokovaniach s Pekingom o alternatívnych riešeniach. Zvýšenie cla výrazne ovplyvňuje nemecký, maďarský a slovenský automobilový trh, a to nie kvôli počtu elektrických áut, ktoré si obyvatelia kupujú, ale kvôli vplyvu na rozvíjajúce sa hospodárske vzťahy.
Nemecko a Maďarsko varujú pred začiatkom obchodnej vojny s Čínou. Už v lete Európska komisia (EK) dočasne schválila ďalšie clá po tom, čo vyšetrovanie zistilo, že čínske štátne dotácie miestnym automobilkám sú nespravodlivé. V Maďarsku od roku 2017 oznámili takmer štyridsať investícií súvisiacich s výrobou batérií. Patria sem továrne na výrobu hotových batérií, ako aj dodávatelia katód, fólií, súčiastok a recyklačné továrne – uvádza sa v analýze automobilového priemyslu na Telex.hu. Z týchto investícií je desať spojených s Čínou.
A hoci rozhodnutie EÚ je čiastočne pochopiteľné, pretože sa snažia podporiť miestne továrne, z druhej strany možno uviesť, že od roku 2035 bude zakázané uvádzať na trh nové autá so spaľovacími motormi. To znamená, že namiesto nich bude možné kúpiť len elektrické autá. To však neznamená, že nebudeme môcť používať benzínové, alebo naftové vozidlá. Ak nebudú schopní znížiť trhovú cenu, miestne továrne vyrábaných elektrických vozidiel na úroveň, ktorú si môže dovoliť priemerný človek, Čína bude zvýhodnená, pretože by lacnejšie by zásobovala trh aj bez ďalších daní. Automobilová vojna v tieni ochrany životného prostredia.
Zdroje:
https://surany.sk/index.php/2023/12/09/najvyspelejsia-tovaren-na-baterie-v-suranoch/
(sch, fotky: freepik.com)