Na viacerých miestach Komárna by boli potrebné tzv. „veľké dopravné investície“. No vo väčšine prípadov nespadajú do právomocí mestského vedenia. Aj práve preto tieto projekty „stoja na mieste“. Neustále prebieha lobovanie (sú to aktivity zamerané na ovplyvnenie politických rozhodnutí či rozhodnutí rôznych orgánov štátnej správy) a podávanie iných žiadostí, no mesto sa len ťažko posúva vpred v tomto smere. Minulý týždeň navštívil mesto minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD). V rámci kontrolného dňa rokoval s primátorom Komárna Bélom Keszeghom o dopravných projektoch.

Akú budúcnosť má Vážsky most?
Jedným z najdôležitejších projektov je rekonštrukcia mosta, ktorý vedie ponad rieku Váh. Tento most je už niekoľko rokov spevnený dočasným podoprením. Možno sa konečne pohnú veci aj fyzicky, čoskoro má byť vydané stavebné povolenie a začne verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa.
Podľa slov ministra Ráža sa odhadované náklady na rekonštrukciu mosta pohybujú okolo troch miliónov eur. Most ponad rieku Váh bol postavený v roku 1955, z monolitického železobetónu. Jeho technický stav si nevyhnutne vyžiadal komplexnú rekonštrukciu, ktorá bola dokončená v júli 2020. Vtedy bol pod mostom postavený dočasný pilier na umelom ostrovčeku, ktorý sa týči po rieke Váh. To umožnilo, aby aj nákladná doprava mohla prechádzať bez obmedzení. Práce sa budú vykonávať za plnej premávky, s čiastočným uzavretím vozovky. V súčasnosti sa na moste pravidelne merajú zvislé posuny a dočasné podoprenie sa priebežne prispôsobuje extrémnym teplotným podmienkam.
Čiastočné dopravné obmedzenie spôsobí nemálo komplikácií pre tých, ktorí vchádzajú do mesta a vychádzajú z neho, keďže smerom na Nové Zámky vedie z Komárna iba jedna cesta. Už teraz sú počas dopravných špičiek pravidelné zápchy, ráno je problém dostať sa na hlavnú cestu aj zo smeru Iža. Podľa ministra dopravy je už pripravený plán prestavby predmetnej križovatky, pričom dúfa, že práce by sa mohli začať ešte tento rok. Primátor mesta k téme dodal, že v danom úseku nevznikne jeden, ale až dva kruhové objazdy.

Dvojkoľajová železničná doprava
Mnoho ľudí cestuje medzi Komárnom a Bratislavou vlakom. Táto doprava je u ľudí veľmi populárna a ľudia ju využívajú čoraz častejšie. Žiaľ, ale je to jeden z mnohých problémov Žitného ostrova. Zatiaľ čo z maďarského Komáromu sa do Budapešti dá dostať za hodinu, zo slovenského Komárna do hlavného mesta Bratislavy to trvá minimálne dve hodiny, a aj to v horších podmienkach. V poslednom desaťročí bola železničná trať zanedbávaná. Vykonávala sa len „nevyhnutná“ údržba, a rôzne súkromné spoločnosti, ako (Leo Express, RegioJet) sa snažili/snažia poskytovať „komfortné“ služby pre cestujúcich.

Naša osobná skúsenosť je, že na popoludňajší vlak z Bratislavy treba vo väčšine prípadu stáť a aj to sú ľudia na seba natlačení, ako sardinky. Nebol by problém, resp. ľuďom by to až tak nevadilo, kebyže to netrvá až po Dunajskú Stredu. Investícia do železničnej dopravy na Žitnom ostrove by bola dôležitá nielen z hľadiska osobnej dopravy, ale aj pre nákladnú dopravu. Podľa ministra zvýšenie cien v európskom mýtnom systéme motivuje firmy, aby na prepravu tovaru používali vlaky. Ráž tvrdí, že „dvere Európskej únie sú v tejto oblasti otvorené“ a Slovensko tieto zdroje využíva. Pokiaľ ide o budúcu rekonštrukciu železničnej trate medzi mestami Komárno – Dunajská Streda – Bratislava, plánuje sa jej tzv. zdvojkoľajnenie a maximálna rýchlosť vlakov by mohla dosiahnuť 120 km/h.
Zvažuje sa aj realizácia investície formou spolupráce medzi štátom a súkromným sektorom. Okrem toho ministerstvo v rámci jedného programu renovuje viaceré železničné stanice po celom Slovensku. Medzi nimi aj tú v Komárne, ktorej posudzovanie aktuálne prebieha.

Cyklotrasy sa budujú priebežne
Jozef Ráž sa vyjadril aj k cyklotrasám. Mesto momentálne súťaží o financie s tromi takýmito projektmi. „Verím, že EÚ bude naďalej presúvať zdroje týmto smerom. Ako hovorí náš štátny tajomník, tieto cyklotrasy sa u nás predávajú ako teplé rožky,“ povedal minister.
Keszegh Béla v tejto súvislosti zdôraznil, že mestskú cyklistickú infraštruktúru budujú postupne, po úsekoch. Petőfiho ulicu by chceli „napojiť“ na už existujúcu trasu, rovnako by chceli dosiahnuť napojenie aj na sídlisko VII.
Ministerská návšteva sa rozšírila aj na slovenskú základnú školu na ulici Pohraničná. V minulosti sa o rekonštrukcii vyjadril viceprimátor Ondrej Gajdáč, podľa ktorého mesto získalo 2,8 milióna eur z eurofondov na rekonštrukciu, ktorá sa začala minulý november a mala by sa dokončiť v septembri tohto roku. Komplexná rekonštrukcia historickej budovy je jedným z najväčších projektov v meste za posledné roky. Vymenia sa okná, radiátory a kompletne sa zrekonštruuje fasáda budovy.

Keďže do portfólia ministerstva patrí aj výstavba nájomných bytov, Keszegh Béla predstavil ministrovi konkrétny projekt v tejto oblasti. Podľa jeho slov by sa s pomocou externého investora mohli postaviť byty blízko centra mesta. Mesto je podľa neho pripravené rokovať s investorom, ktorý by vedel postaviť približne 90 bytov.
Lokalita pri pláži Špic by sa mohla tešiť modernejšiemu prostrediu a väčšej perspektíve
Počas obhliadky sa neobišla ani obľúbená lokalita a to lokálna pláž s názvom Špic. Toto miesto slúži počas letnej sezóny, ako voľná pláž pre obyvateľov mesta, ktorá sa nachádza na sútoku Váhu a Dunaja. Ráž a Keszegh rokovali aj o úprave tohto územia, aby bolo ešte atraktívnejšie pre verejnosť a aby tu bola dokonca postavená aj vyhliadkova veža.
V súčasnosti je prístup k tejto lokalite obtiažny, nakoľko sa na pláž dá dostať len po chodníčkoch, čo pre ľudí, ktorí obľubujú čaro prírody, je táto trasa pomerne náročná . Lokalita by mohla byť oživením mestského života, ak by sa tu vytvorila voľná pláž, resp. verejné priestranstvo podobné tomu pri Mŕtvom Váhu.
(sch)
Fotografie: Archív mesta Komárno






